BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Sunday, July 24, 2011

pasal kau la masa!!



bila ditanya seorang guru kepada muridnya,
pekara apa yg semakin menjauhi kita???
maka pelbagai buah fikiran disampaikan,
namun semuanya dijawab oleh guru adalah benar,
namun jawapan paling benar jawab guru,
yang paling jauh dengan kita adalah masa,

kenapa masa???
segala persoalan timbul di benak pemikiran manusia yg terhad ini,
otak memerah keringat mencari jawapan,
tanpa ilmu kehausan penyelesaian,
adanya ilmu kita umpama komputer yang baru update,
setiap simpulan ada leraiannya,
setiap persoalan ada jawapannya,
persoalan perlu dikaji, dicari, digali,
bukan dicari dengan pengetahuan yg cetek dan tandus,
perlu ada ilmu dan pemahaman yg tinggi,
perlu guru untuk mengendong ke jalan yg lurus,

masa dan waktu,
semalam tidak akan kembali pada aku,
bahkan ianya makin jauh meninggalkan aku,
setiap saat, minit, detik, jam , hari, tahun,
ianya bergerak meninggalkan aku,
setiap apa yg berlaku menjadi titik sejarah kehidupan,
walaupun ianya pahit, manis, tawar, masam,
tidak akan berulang-ulang berkali-kali,
yang pergi tetap akan pergi,
pergi bukan dengan kosong,
pergi dengan pengajaran dan pembelajaran,
masa adalah pengalaman dan juga guru manusia,
manusia pandai dan bodoh kerana pengalaman,
banyak pandai dari bodoh,
sebab aku belajar dari pengalaman untuk membaiki diri,
masa yg pergi umpama sejarah,
sejarah nyah kau pergi!!!
tp jgn kau pergi dengan bergitu sahaja,
tinggalkan aku ilmu baru,
biarkan kau pergi.....

2 comments:

Hazwan Hashim said...

pergh... cepat ligan masa!!!!!!!!

hAiQaL AkAsH said...

guna masa sebaik2nya